
10 PYTAŃ, KTÓRE WARTO ZADAĆ, ABY POPRAWIĆ WYNIKI ZESPOŁU
Przewodzenie zespołowi nie należy do łatwych zadań. Lista potencjalnych wyzwań, oczekiwań i zażaleń jest postrzegana indywidualnie przez każdego członka zespołu. Kiedy zespół osiąga założone cele płynie na fali sukcesu. Wszyscy są zadowoleni i dumni ze swojej pracy. W takich chwilach rzadko myśli się o podsumowaniach i wnioskach na przyszłość. O wprowadzeniu dobrych praktyk w codzienne zadania.
Inaczej jest, kiedy spada zaangażowanie, wyniki dalekie są od oczekiwanych i nic nie idzie tak jak powinno.
Jednym z możliwych rozwiązań sytuacji jest spotkanie zespołu i wypracowanie wspólnych odpowiedzi na pytania:
- Kim są nasi członkowie?
To pytanie dotyczy kapitału ludzkiego i wyjątkowego wkładu, jaki oferuje każdy członek zespołu. Chodzi o lepsze zrozumienie tego, kto „gra w naszej drużynie”. - Kim jesteśmy?
Kim jesteśmy, jako zespół, który generuje wspólne zaangażowanie, tworzy granice i definiuje poziom, na jaki pozwoli osobom niebędącym członkami dołączyć do zespołu.
Tożsamość zespołu stanowi sposób działania. - Dokąd zmierzamy?
Wizja zespołu jest powodem jego istnienia, jest jego celem i wyznacza kierunek działania.
Bardzo ważne jest, aby zespół identyfikował się z wizją, udoskonalał ją, dostosowywał i kształtował tak, aby miała ożywczy wkład w działania zespołu mające na celu osiąganie założonych celów. - Co nas łączy?
Wartości są podstawą zachowania, składają się z naszych przekonań na temat tego, co jest dobre/złe, ważne/nie ważne dla zespołu. Wpływają na wyniki zespołu i odnoszą się do postaw, do założeń, komunikacji i metod, którymi posługują się członkowie zespołu. - Co robimy?
Odpowiedź na to pytanie powinna pomóc zespołowi w zrozumieniu jego działań i powinna zakończyć się przyjęciem/ zmianą struktury organizacyjnej zespołu lub planów operacyjnych. - Jak to robimy?
W dobrze funkcjonującym zespole istotną kwestią są normy i role.
Normy regulują i kierują zachowanie, reprezentują oczekiwania członków zespołu, co do tego, co stanowi właściwe zachowanie.
W zespole odgrywane są różne role, należy sprecyzować te formalne i nieformalne. - Skąd wiemy, że to osiągamy?
Pomiar sukcesu lub porażki zespołu zapewnia, dynamikę działania. Jeśli członkowie zespołu znają kryteria pomiaru postępów i potrafią zmierzyć korzyści są w stanie odpowiedzieć na pytanie: Skąd wiemy, że to osiągamy? - Jak utrzymujemy naszą dynamikę?
Świadomość siebie i znajomość pozostałych członków zespołu, podobieństw/różnic, mocnych/słabych stron, stylów myślenia i działania ułatwia ustalenie procedur i osadzenie ich, jako część swojej kultury. Procedury te powinny odnosić się do sposobów współpracy dających możliwość osiągania wyników np.: określania, w jaki sposób zespół się komunikuje, rozwiązuje problemy, podejmuje decyzje i rozwiązuje konflikty. - Jak sobie radziliśmy do tej pory?
Odpowiadając na to pytanie należy zwrócić szczególna uwagę na to, jak zespół osiągnął swoje cele i zadania. Informacja zwrotna dotyczy sposobów działania powiązanych z konkretnymi korzyściami. - Co to dla nas oznaczało?
Czas na refleksje, możliwość podzielenia się tym, co znaczy wspólna praca i doświadczenia na poziomie indywidualnym i zbiorowym dla każdego członka zespołu. Dzięki temu procesowi buduje się wspólnota, możliwość powiedzenia „my” i uzyskuje się zaangażowanie każdego członka zespołu we współpracę, w poszukiwanie rozwiązań i osiąganie celów zespołowych.
Wspólnie wypracowane wartości, normy, zasady i role, przedyskutowane działania zwieńczone sukcesem lub porażką a na koniec umiejętność wypracowania rozwiązań i wdrożenie w życie zespołu na pewno przyniosą rezultaty.
Magdalena