14 Maj

2/10 ZROZUM INNYCH

10 NAJLEPSZYCH PRAKTYK EFEKTYWNEGO BUDOWANIA ZESPOŁU

2/10 ZROZUM INNYCH

Jedną z podstawowych umiejętności, która przyczynia się do sukcesu lidera, jest empatia. Zaczyna się od samoświadomości, ponieważ zrozumienie własnych emocji pozwala nam zrozumieć emocje innych i ma kluczowe znaczenie w procesie skutecznej komunikacji oraz kierowania ludźmi.
 
CZYM JEST EMPATIA?
Możemy ją zdefiniować, jako zdolność rozumienia punktu widzenia drugiej osoby oraz zastosowanie odpowiedniej reakcji w odpowiedzi na odczytane emocje.
Z jednej strony zaliczana do kompetencji miękkich, nieposiadająca wyraźnych wskaźników mierzenia efektywności działania przedsiębiorstwa, z drugiej niezbędna do rozwoju i utrzymania trwałego sukcesu. Dla menadżerów i liderów posiadających wysoki poziom odporności psychicznej, nastawionych na twarde wyniki i działania, a nie na relacje empatia może znajdować się na ostatnim miejscu listy „must have.”
 
Trudno sobie wyobrazić efektywną pracę zespołu oraz dobre relacje z klientami bez wykorzystania empatii. Brak empatii jest przyczyną trudności interpersonalnych, które prowadzą do słabej wydajności zespołów i problemów w relacjach z klientami.
 
Wybitni liderzy wiedzą jak duże znaczenie w ich pracy ma empatia. Kiedy lider rozumie ludzi w swoim zespole i pokazuje im to, jest bardziej doceniany, szanowany i lubiany? W ten sposób praktykowanie empatii skutkuje lepszą wydajnością. Ludzie chętniej pójdą o krok dalej z empatycznym liderem. Należy również pamiętać, że empatia nie jest jedyną pożądaną kompetencją skutecznego lidera. Empatia może stanowić pierwszy krok, następnym jest skupienie na celach i zadaniach.
 
JAK PRAKTYKOWAĆ EMPATIĘ?
 
Naucz się słuchać i bądź obecny
Słuchanie jest jednym z najbardziej skutecznych sposobów okazywania empatii innym ludziom. Kiedy ćwiczysz aktywne słuchanie, słuchasz ze zrozumieniem? Nie bawisz się telefonem, nie kończysz pisania wiadomości, nie myślisz o tym, co za chwilę zrobisz, naprawdę rozumiesz, co mówi druga osoba.
Nie oceniaj
Jest to ważny krok podczas praktykowania empatii. Naprawdę trudno jest powstrzymać się od natychmiastowej oceny, szczególnie podczas pierwszego spotkania lub interakcji z kimś. A jednak jest to kluczowy krok w kierunku empatii. Oczywiście nie oznacza to, że jeśli ktoś zachowuje się w sposób naganny nie należy reagować.
 
Bądź otwarty
Samo słuchanie kogoś nie zbuduje mostu między wami. Otwieranie się emocjonalnie jest niezwykle trudne i odważne, ale pogłębia więź z inną osobą. Chodzi o dzielenie się swoimi emocjami i refleksjami i nie oznacza to, że musisz opowiadać historię swojego życia, każdemu, kogo spotkasz.
 
Bądź ciekawy innych perspektyw
Znasz powiedzenie „wejść w czyjeś buty”? To próba zobaczenia i zrozumienia perspektywy drugiego człowieka. Zanim kogoś skrytykujesz zbadaj swoje podejście i zachowaj otwarty umysł. Zbyt duży nacisk na własne założenia i przekonania nie pozostawia wiele miejsca na empatię. Ciekawość innych perspektyw nie oznacza, że musisz się z nimi zgadzać. Warto okazać szacunek i posłuchać.
 
Zadawaj pytania
Zamiast wyrażać swoją opinię, zadawaj pytania, aby lepiej zrozumieć perspektywę innej osoby. Zadając pytania otrzymasz więcej niż tylko konkretną odpowiedź, dzięki zadawaniu pytań budujesz również relację, unikasz nieporozumień. To najprostszy i najszybszy sposób na zrozumienie drugiej osoby.
 
Pokaż innym, że są dla Ciebie ważni

Traktuj ludzi tak, jak sam chciałbyś być traktowany. Uznaj, że nie jesteś jedynym żyjącym człowiekiem na świecie. Pozbądź się stereotypowego myślenia i etykietowania ludzi. Każda osoba jest indywidualna ma swoje mocne i słabsze strony.

 

Powodzenia w praktykowaniu empatii.
A jeśli potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się ze mną.
Magdalena
Wpis styczeń 2020 r

podobne wpisy

LEAVE A COMMENT