13 Maj

STREFA KOMFORTU – CO BYŚ ZROBIŁ GDYBYŚ SIĘ NIE BAŁ

Gdzie ona jest i skąd wiem, że w niej jestem?    

Każdy z nas ją posiada i dla każdego z nas ma inne oblicze ale jest też wspólny mianownik tj. poczucie bezpieczeństwa. Strefą komfortu są Twoje umiejętności, pasje, zainteresowania, przyzwyczajenia i nawyki. Strefa komfortu to również przestrzeń, w której czujesz się dobrze, przyjemnie i bezpiecznie. Wiesz co masz robić a znajome sytuacje nie wywołują „gęsiej skórki”. Twoje wybory skupiają się wokół działań znanych i przewidywalnych, dla których wyniki z dużą dokładnością są również przewidywalne. Jeśli np.:

  • nie czujesz potrzeby dokonywania zmian,
  • nie czujesz potrzeby przyjmowania wyzwań,
  • nie czujesz potrzeby rozwoju,
  • podjęcie decyzji nie sprawia niepewności,
  • oczekujesz, że stare działania przyniosą nowy rezultat,
  • jesteś przekonany, że to co nowe nie jest dobre bo jest nieznane

to sygnał, że utknąłeś w strefie komfortu. Możesz to tłumaczyć na wiele sposobów –  „może nie jest idealnie ale wiem na czym stoję”,” jakoś przeżyję bez tych zmian”,” lepsze znane stare niż nieznane  nowe” – a na końcu i tak dopadnie Cię to przed czym uciekasz. Dyskomfort powstaje gdy podejmujesz wyzwanie wyjścia ze strefy ale również wtedy gdy zbyt długo w niej przebywasz.

Jest mi dobrze to po co zmieniać?

Strefa komfortu jest potrzebna, gdy w niej przebywasz „ładujesz swoje baterie”, odpoczywasz i możesz przygotować się do zmian. Natomiast zbyt długie przebywanie w jednym miejscu daje złudne poczucie bezpieczeństwa, nie rozwijasz się, nie poznajesz innych ludzi, nowych miejsc, smaków i nie odkrywasz siebie. Wszystko należy wyważyć, czas przebywania w strefie, czas przebywania poza i moment wyjścia. Nowe rozwiązania zawsze pociągają za sobą zmianę ustalonego porządku. Powody, które „pchają Cię” do wyjścia ze strefy komfortu mogą być różne.
Wychodzenie ze strefy komfortu daje Ci możliwość :

  • doświadczania nowego,
  • uczenia się nowych rzeczy,
  • poznawania nowych ludzi,
  • działania w inny sposób,
  • poszerzania horyzontów,
  • budowania swoich umiejętności oraz świadomości.

Skoro wiem, że to dobre to dlaczego tego nie robię?
Strefy komfortu nie da się zmierzyć ani zobaczyć to jest Twój stan umysłu, po prostu to czujesz.
A wyjście może być trudną barierą do przekroczenia. Trzymają Cię w niej osłabiające przekonania „nie uda mi się tego zrobić”, „na pewno sobie nie poradzę” ,”tego się nie da zrobić”  i lęk przed zmianą, przed konfrontacją z nowym, przed niepowodzeniem.

Jak to jest, jedni radzą sobie lepiej inni gorzej?
Są pewne zachowania i czynności, które ułatwiają wychodzenie ze strefy komfortu :

  • Częste podejmowanie wyzwań – im częściej to robisz tym łatwiej będzie w przyszłości
    jesteś osoba nieśmiałą, przyjechałeś na szkolenie i nikogo nie znasz. Zależy Ci na poznaniu uczestników. Długo się zastanawiasz od czego i jak zacząć rozmowę. Podejmujesz decyzję, że podejdziesz do osoby x i zaczniesz rozmowę. Następnie podchodzisz do grupy osób przedstawiasz się i rozmawiacie. Uff, jest super, przeżyłeś i w dodatku okazuje się, że to wcale nie było trudne. Powtarzając kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt razy takie działania (ilość działań zależy od Ciebie) poszerzasz swoją strefę komfortu i następne wyzwania nie będą już tak trudne.
  • Małe kroki – dostosuj ich wielkość do swoich potrzeb. Jeżeli na samą myśl o zrobieniu jakiegoś zadania dopada Cię strach, podziel zadanie na mniejsze kroki a ich wykonanie okaże się dużo prostsze.
  • Pozwolenie na popełnianie błędów, zmiany zdania i powrotu do strefy komfortu – wychodzenie ze strefy komfortu nie polega na perfekcyjnym wykonywaniu. Im więcej dasz sobie przestrzeni do popełniania błędów i możliwości zmiany zdania a niepowodzenia potraktujesz jako naukę tym łatwiej podejmiesz decyzję o opuszczeniu „ciepłego gniazdka komfortu”.
  • Zmniejsz kontrolę – to co jest poza strefą komfortu nie zawsze jest przewidywalne i może się zdarzyć, że nie będziesz miał pewności co do konsekwencji swoich działań. Dzięki mniejszej kontroli zmniejszysz odczuwanie niepewności.
  • Idealne warunki do podjęcia działania nie istnieją – nie wpadaj w pułapkę idealizmu, jak tylko usłyszysz siebie: „jak tylko nauczę się lepiej pisać to zacznę”, „jak będę miał dobry dzień to zrobię …”, „jak tylko poznam właściwych ludzi to otworzę swoją firmę”- to sygnał, że zakopujesz się w swojej strefie komfortu a przez to oddalasz od celu. Może się zdarzyć, że warunki nigdy nie będą idealne na tyle żebyś podjął decyzje bez ryzyka.

Jak to zrobić ? Jak nauczyć się wychodzenia ze strefy komfortu?

  • Częściej podejmuj wyzwania,
  • Działaj małymi krokami,
  • Pozwól sobie na błędy, zmianę zdania,
  • Nie kontroluj wszystkiego w 100%,
  • Nie czekaj na idealne warunki,
  • Walcz z rutyną – zrób coś inaczej,
  • Nie szukaj wymówek,
  • Obserwuj zmiany
  • Podejmuj szybkie decyzje,
  • Otwórz się,
  • Ciesz się zmianą

A w praktyce : działaj, działaj, działaj. Im bardziej sprecyzowane masz wizje i cele tym większą masz motywację do działania. Wiesz, że moment wychodzenia ze strefy powoduje dyskomfort ale kiedy zaczynasz działać górę biorą zupełnie inne odczucia. Aby ułatwić sobie drogę możesz wykonywać ćwiczenia.

Ćwiczenia
1. Postawa ciała
Skrzyżuj ręce na piersi (pozycja zamknięta) tak jak robisz to zwyczajowo,  zauważ jak masz ułożone ręce. Następnie zrób to odwrotnie. Jakie uczucie towarzyszyło tej zmianie ? Jeżeli miałeś jakiekolwiek uczucie niewygody to znaczy, że wyszedłeś ze strefy komfortu jaką było zwyczajowe ułożenie rąk.

  1. Krzesło
    W pracy, domu, na szkoleniach zajmuj inne miejsca. Nie przywiązuj się do jednego krzesła , zaobserwuj reakcje innych i nie zwracaj na to uwagi. Zmieniając miejsce możesz zmienić również perspektywę widzenia niektórych spraw.
  2. Lista rutynowych czynności.
    Zrób listę rutynowych czynności pomyśl jak możesz je zmienić i zrób to. Możesz uzupełniać listę co jakiś czas i pamiętaj aby nie zmieniać zbyt wielu rzeczy na raz. Za duże wyzwanie może zniechęcić do działania.
    Przykładowa lista:

    RUTYNOWE CZYNNOŚCI WYJŚCIE ZE STREFY KOMFORTU
    Codziennie chodzę spać o godz. 23 Pójdę spać wcześniej o godz. …
    Codziennie wstaję o godz. 7 Wstanę wcześniej np. 6:30 i będę ćwiczyć
    Jeżdżę do pracy trasą …. Zmienię trasę
    Robię zakupy w jednym sklepie Zrobię zakupy w innym sklepie
    Słucham muzyki (gatunek) Posłucham muzyki ….
    Słucham radia (kanał) Zmienię stację radiową ….
    Czytam książki  (gatunek) Przeczytam książkę ….
    Ćwiczę 15 minut dziennie / nie ćwiczę Ćwiczę 20 min dziennie / ćwiczę

     

  3. Sposobów jest wiele wszystko zależy od Ciebie.
    Nowości – rób rzeczy, których zazwyczaj nie robisz.
    W określonym czasie dowiedz się czegoś nowego z dziedziny, której nie znasz / nie lubisz
    Zawrzyj nową znajomość.
    Ubierz się inaczej niż zwykle.
    W restauracji zamów potrawę, której zazwyczaj nie jadasz
    itd., itd.

Jeśli będziesz konsekwentnie i sukcesywnie wprowadzał nowe elementy do swojego życia przekonasz się, że wychodzenie ze strefy komfortu i poszerzanie jej nie jest tak trudne jak Ci się wydawało. Dokonując zmian w mniej ważnych obszarach życia oraz robiąc to małymi krokami przygotujesz się na zmiany większe i  wymagające większego wysiłku. Mówią, że to co pewne jest w życiu to właśnie zmiana. Polub ją, bo za nią idzie wiele wspaniałych rzeczy i sytuacji. Zdarzają się również niepowodzenia, które potraktuj jako lekcje i wyciągnij wnioski.

JESTEŚ GOTOWY? – ZRÓB MAŁY KROK – NIE CZEKAJ DO JUTRA – ZACZNIJ OD DZIŚ
SPRAW ABY TWOJE ŻYCIE BYŁO PEŁNIEJSZE A TY BARDZIEJ SZCZĘŚLIWY

 

Magdalena

Wpis z listopada 2015 r

podobne wpisy

LEAVE A COMMENT