14 Maj

PO PROSTU BĄDŹ

“Naucz się zakochać w życiu, a poczujesz, że ono zwraca Ci ofiarowaną wcześniej miłość”.
                                                                                                                                          Arthur Gordon

PO PROSTU BĄDŹ

Nie jest łatwo “być” w świecie, w którym jesteśmy nieustanie podłączeni do telefonów, mediów społecznościowych, wypełniamy zadaniami po brzegi swoje kalendarze, praca, obowiązki, może krótkie chwile przyjemności, pogoń za czymś i po coś.
Tkwimy w przeszłości analizując swoje zachowania, myślimy o przyszłości, a TU I TERAZ często umyka nam bezpowrotnie. Nie mówię, że analiza przeszłości i plany na przyszłość nie są ważne. Istotą jest harmonia. Zachowanie balansu i dbałość o przeżywanie życia tu i teraz.

CHCESZ OTRZYMAĆ ĆWICZENIA, KTÓRE PRZYNIOSĄ LEPSZĄ JAKOŚĆ ŻYCIA?
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER, A OTRZYMASZ PAKIET 6 ĆWICZEŃ W PREZENCIE.

SAMO BYCIE NIE OZNACZA NIC NIE ROBIENIE

Wypowiedz zdanie “PO PROSTU BYĆ”.
Jakie masz skojarzenia?
Co widzisz oczyma wyobraźni?
Dawno temu to zdanie wywoływało u mnie skojarzenie z nic nie robieniem. Dzisiaj znaczy zupełnie, co innego. To umiejętność zatrzymania się choćby na chwilę, zauważania małych rzeczy, podniesienia głowy i spojrzenia w niebo, to ciekawość drugiego człowieka i jego opinii. To chwila poświęcona tylko sobie. To małe radości, które czasem układają się w całość. To również chwile słabsze i trudne doświadczenia, na które trzeba dać sobie przyzwolenie i dużo wsparcia w ich przeżywaniu. To możliwość nacieszenia oka, ciała, umysłu i duszy tym, co jest wokół. Tylko tyle i aż tyle.
I nie można tego nazwać nic nie robieniem.

 

RÓB JEDNĄ RZECZ NA RAZ

Kiedy ostatni raz poświęciłeś 100% uwagi na wykonywane zadanie?
Nawet teraz, kiedy czytasz ten wpis lub wykonujesz ćwiczenie. Ile masz otwartych kart w przeglądarce? Ile razy sprawdzałeś coś w telefonie? Wiem, że multitasking był a może jeszcze jest dla nas pomysłem na wykonywanie mniej za więcej. Wymyślano wiele sposobów jak robić kilka rzeczy równocześnie, aby zrobić więcej w krótszym czasie.
Z badań wynika, iż wielozadaniowość jest mitem, że pracując nad wieloma zadaniami na raz nasz mózg przełącza się na konkretne zadanie tam i z powrotem powodując zmęczenie.
Co jest powodem, że kusi nas wielozadaniowość, poza zamierzeniem wykonania większej ilości zadań w tym samym czasie i zrobienia mniej za więcej?
Odpowiedzią jest towarzysząca wielu działaniom atrakcyjność dla naszego mózgu, nie lubimy długo trwających zadań i nudy. Wielozadaniowość rozprasza uwagę.

Profesor Gloria Mark z University of California, Irvine, powiedziała, że powrót do zadania zajmuje średnio 23 minuty i 15 sekund. Zastanów się, ile 23-minutowych kawałków marnuje się, gdy szybko przełączasz się między zadaniami podczas wykonywania wielu zadań.

Podczas działania zauważyłam, że skupiając się na jednym zadaniu popełniam mniej błędów, więcej zapamiętuję, szybciej kończę a jakość wykonywanej pracy jest na wysokim poziomie. Dzięki czemu jestem zadowolona i dumna z efektów swojej pracy.
Wykonywanie jednego zadania na raz powoduje lepsze skupienie

A jak Ty działasz?
Wykonujesz wiele zadań jednocześnie czy skupiasz się na poszczególnych zadaniach?

Oderwij się na chwilę od czytania i spróbuj napisać wiadomość jednocześnie słuchając np. audycji radiowej.
I jak, ile zapamiętałeś z audycji? Jak poszło pisanie wiadomości?

BĄDŹ UWAŻNY DZIAŁAJ CELOWO

Niezależnie od tego czy jest to przygotowywanie posiłku, prezentacji do pracy, realizacja projektu czy jest to spacer lub trening, rób to celowo. Myśl o tym, co robisz, wykonuj zamierzone ruchy. Kiedy postanowiłam zadbać o swoją dietę i świadomie się odżywiać pierwszym krokiem był dziennik spożywanych posiłków. Dopiero wtedy przekonałam się jak dbam o swoje ciało, co i jak jem.
Kiedy aktywnie angażujesz swój umysł w działania, stajesz się bardziej świadomy oraz bardziej odpowiedzialny za nie. Stajesz się bardziej zintegrowany z sobą i dążysz do harmonii.
Zachęcam do zgłębienia tematu uważności, gdyż przynosi wiele korzyści nie tylko zdrowotnych. Więcej informacji znajdziesz w sieci pod hasłami:

  • MBSR – trening redukcji stresu oparty na uważności,
  • MBCT – terapia poznawcza oparta na uważności,
  • medytacje

Aby zacząć żyć uważnie, nie potrzeba skomplikowanej wiedzy ani sprzętu. Wystarczy chcieć.

Chodzi o zwiększenie świadomości, co dzieje się w naszej głowie oraz w naszym ciele, gdy życie zaczyna iść w innym kierunku niż byśmy chcieli, oraz nauczyć się, jak sobie pomóc przez bycie uważnym.

PLANUJ SWÓJ DZIEŃ

Dzięki planom nic nie umknie i nawet, jeśli nie wykonasz zaplanowanego zadania, możesz je przełożyć na inny termin. Jest wiele metod planowania myślę, że każdy dopasuje do siebie sposób na realizowanie zadań. Zachęcam Cię do wpisywania na listę swoich planów również takie rzeczy jak:

bądź niesamowity, śpiewaj, tańcz, głęboko oddychaj, śmiej się na głos…, rzeczy tylko dla siebie. Takie, które dają przyjemność i chwile wytchnienia. Wykonywane w przerwie zadania sprawią, że wrócisz z dobrą energią i szybciej je zakończysz.

Pisanie planu dnia jest dobrą praktyką zarządzania czasem. Kluczem jest poświęcenie czasu na zapisanie tego, co chcesz zrobić dzisiaj. Jakie są twoje priorytety? Czy zbliża się termin? Zrób listę ważnych rzeczy, które musisz zrobić. Akt pisania planu oczyszcza mózg, dzięki czemu nie jest związany próbą zapamiętania tego, co chcesz zrobić. Nie ma znaczenia, czy robisz to w formacie cyfrowym za pomocą oprogramowania do zarządzania projektami, czy na papierze. Kluczem do sukcesu jest wykorzystanie tego, co działa dla Ciebie.

ZACHOWAJ SPOKÓJ

Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić, ale jest wykonalne wiem, co mówię 😉 – wymaga treningu i na pewno się opłaca.

Viktor E. Frankl pisze, że jest taka przestrzeń, o której zapominamy, pomiędzy bodźcem a reakcją i w tej przestrzeni leży nasza  siła, którą jest wolność i moc wyboru. To od nas zależy, jaki bieg nadamy naszym działaniom.

W książce „7 nawyków skutecznego działania” Stephen R. Covey pisze o proaktywności cyt.: „…proaktywność znaczy więcej niż przejmowanie inicjatywy. Znaczy, że jako ludzie jesteśmy odpowiedzialni za własne życie. Nasze zachowanie jest funkcją naszych decyzji, nie warunków. W naszych rękach jest inicjatywa i odpowiedzialność za to, co się dzieje”.

Schemat wygląda tak:

Bodźcem mogą być zjawiska naturalne, emocje, myśli, reakcje organizmu, działanie świata zewnętrznego wszystko, co trafia do naszego organizmu i na nas wpływa. Istotne jest to, że bodziec nie wywołuje automatycznej reakcji. To nasza decyzja świadoma lub nie prowadzi nas do określonej reakcji. Zdarza się, że używamy wymówek by zwolnić się od odpowiedzialności za nasze wybory i reakcje. Człowiek może nie odczuwać zdenerwowania w określonej sytuacji, jeśli tylko dokona takiego wyboru świadomie.

„To, kim jestem dzisiaj, zawdzięczam swoim wczorajszym wyborom”.

„Rani nas nie to, co się nam przytrafia, ale nasza reakcja na to”.

„Innymi słowy w życiu najbardziej liczy się nasza odpowiedź na to, czego w nim

doświadczamy”.

Co myślisz o tych trzech cytatach?
Cytaty pochodzą z książki „7 nawyków skutecznego działania” Stephena R. Coveya

ZACZNIJ I ZAKOŃCZ DZIEŃ WDZIĘCZNOŚCIĄ

Niezależnie od tego jak upłynął nam dzień warto spojrzeć na to, co się wydarzyło jak na lekcję. Nie zawsze będzie to miła lekcja, możemy  również poczuć gorzki smak porażki. Każda z nich jest dla nas istotna. Znajdź chwilę o poranku oraz pod koniec dnia, pomyśl o tym, co Cię czeka w dniu dzisiejszym a wieczorem pomyśl o tym, co się wydarzyło, możesz zapisać swoje uwagi, pomyśl, za co możesz być wdzięczny.

Dzięki praktykom wdzięczności docenimy znacznie więcej, możemy poprawić relacje, przestaniemy narzekać i może zwiększymy poczucie szczęścia.

JAK WYKONYWAĆ PROSTE RZECZY ABY DAWAŁY DUŻĄ ZMIANĘ?
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER, A OTRZYMASZ PAKIET 6 ĆWICZEŃ W PREZENCIE!

 

Magdalena

Wpis ze stycznia 2020 r

podobne wpisy

LEAVE A COMMENT